השמש זורחת מעל הפאנלים הסולאריים שבהר-חוצבים

solar energy har hotzvimפארק ההיי-טק הר-חוצבים משופע בחברות שעוסקות בטכנולוגיות ירוקות ובניסיון לפתח טכנולוגיות ידידותיות יותר לסביבה. בחרנו להציג שלוש חברות העובדות בפארק ומתמקדות בגל הבא של הטכנולוגיות הירוקות: אנרגיה סולארית. ארץ ישראל משופעת באור שמש חזק וטוב במרבית ימי השנה והחברה שתצליח לתרגם את האור הזה לאנרגיה בצורה כלכלית וממשית, תהיה פורצת דרך אמיתית.

 


3GSolar לוחות סולאריים מיניאטוריים גם למכשירים האלקטרוניים הביתיים

3GSolar היא חברה בינלאומית שמשרדיה הראשיים ממוקמים בפארק ההיי-טק הר-חוצבים. היא מובילה בפיתוח תאים סולאריים שניתנים לייצור בכל צבע ושקיפות (DSC – Dye Solar Cells). אלה הם תאים ייחודיים המסוגלים להחליף את תאי הסיליקון הקיימים בשוק כיום.

3gsolarכתוצאה מכך, הלוחות הסולאריים של החברה יכולים להגיע בכל צבע ולהיות מותקנים בכל מקום, אפילו מאחורי עצים או מבנים המסתירים את הלוחות. הלוחות של החברה הם חלומו של כל ארכיטקט – הם יכולים להחליף את לוחות הסיליקון הסטנדרטיים שיכולים לכער את מראה הבניין – מדובר בלוחות שיכולים להגיע בכל צבע, צורה או שקיפות ואף לשפר את מראה הבניין.

לטענת החברה, כאשר אור השמש נמצא בזווית נמוכה, הלוחות שלה יעילים יותר ומייצרים יותר קילו-ואט לשעה לעומת לוחות מתחרים.

בנוסף, החברה מתמחה לוחות סולאריים מיניאטוריים למכשירים האלקטרוניים שלנו, כך שלעולם לא נצטרך להחליף להם בטריות. הלוחות הסולאריים יכולים לספוג אור ולייצר אנרגיה גם מאור פלורוסנט משרדי ולפעול כך במשך כעשר שנים ללא בטריות. לפני כשנה זכתה החברה להשקעה של 2.5 מיליון דולר מקונגלומרט סיני גדול ושיתוף הפעולה בין הגופים נמצא בעיצומו. בתחילת דרכה זכתה החברה גם להשקעה מחברת החשמל הישראלית.


BrightSource Energy : מערכות ענק סולאריות שכבר פועלות בקליפורניה

ברייטסורס אנרג’י היא חברה אמריקנית שלה משרדים ופעילות ברחבי העולם, ביניהם גם בפארק ההיי-טק הר-חוצבים. היא מפתחת מערכת סולארית בשם LPT המסוגלת לייצר אנרגיה סולארית כתחליף לחשמל ודלק עבור תעשיות ברחבי העולם. הכוונה היא שתלות הלקוחות באנרגיה הנוצרת מדלקים תפתח באופן משמעותי. לברייטסורס חוזים גדולים עם שתי חברות החשמל הגדולות בקליפורניה, שם נמצאים גם משרדי המטה שלה.

למעשה, הטכנולוגיה של ברייטסורס מאפשרת לייצר אנרגיה בדיוק כמו בדרכים המסורתיות: על ידי יצירת קיטור בטמפרטורות גבוהות המסוגל להפעיל טורבינות. אך במקום להשתמש בדלקים או בכוח גרעיני כדי ליצור את כוח הקיטור הזה הללו, ברייטסורס משתמשת באנרגיית השמש והופכת אותה באמצעות מראות ענק לכוח אנרגטי היכול להחליף חשמל או דלק, שהוא גם נקי יותר, ידידותי יותר לסביבה וחסכוני יותר לשימוש.

invappahהטכנולוגיה של ברייטסורס היא הבסיס כיום של הפרויקט הסולארי הגדול ביותר בעולם: פרויקט איוואנפה –Ivanpha Solar Electric Generating System המוקם ופועל באיוואנפה שבמדבר מוהאבי בקליפורניה (סמוך לגבול עם נוואדה). פרויקט איוואנפה, שהחל ב-2010 ומושלם בימים אלה, הוא הראשון מסוגו שיספק חשמל לפי חוזים שכבר נחתמו עם חברות החשמל של קליפורניה. חוץ מברייטסורס מושקעות בו גם חברת גוגל ו-NRG Solar.

הפרויקט אמור לייצר 377 מגה-וואט נטו של אנרגיה סולארית באמצעות שדות של מראות לקליטת אור השמש ולהפיכתו לאנרגיה ולספק חשמל ליותר מ-140,000 בתים בקליפורניה בשעות שימוש השיא. הוא צפוי להפחית את פליטת גז הקרבון דיוקסייד בכ-400 אלף טון בשנה. הפרויקט נבחר כפרויקט השנה – הטוב ביותר בתחום האנרגיה הסולארית בשנת 2012 – על ידי הוועדה הירוקה בקליפורניה. השופטים הכירו בחדשנות הפרויקט, באנרגיה הנקייה שהוא מייצר ובמקומות העבודה שיווצרו בזכותו.

ברייטסורס שותפה גם לפרויקט הדגל של מדינת ישראל בתחום האנרגיה הסולארית שצפוי להיות מוקם בתוך שלוש שנים: פרויקט אשלים שבדרום הארץ. תחנת האנרגיה הסולארית אשלים תהיה מהגדולות מסוגה בעולם ובעלת הספק של 121 מגוואט. התחנה תוקם בהשקעה של 600-700 מיליון דולר ותפעל בטכנולוגיה הקרויה מגדל שמש.

GreenSun Energy: בשורת החיסכון מירושלים

גרינסאן אנרג’י היא חברה ירושלמית שמשרדיה הראשיים ממוקמים בפארק ההיי-טק הר-חוצבים. היא מפתחת ומייצרת דור חדש של מערכות green sunפאנלים סולאריים לייצור חשמל כשהטכנולוגיה החדשנים שלה אמורה להפחית את עלות ייצור החשמל מאנרגיה סולארית ולהעלות את אפקטיביות הפאנלים הסולאריים. כיום, אחת הבעיות המרכזיות של הפיכת השימוש באנרגיה סולארית לפופולארי ונפוץ היא העלות הגבוהה יחסית שלו. גרינסאן, באמצעות הטכנולוגיה החדשנית שלה, מנסה לפתור את הבעיה הזו.

הטכנולוגיה של החברה פותחה על ידי פרופסור רנאטה רייספלד מהאוניברסיטה העברית בירושלים. החברה הצליחה להפוך את הטכנולוגיה למסחרית יותר וזכתה לכתבות פרופיל במגזין הבינלאומי “אקונומיסט”, ב”נשיונל ג’יאוגרפיק” ונבחרה לאחת מהחברות המבטיחות ביותר בתחום האנרגיה הסולארית על ידי העיתון “כלכליסט”.

דילוג לתוכן