סטודנט למקצועות הטכנולוגיה? מחכים לך בפארק ההיי-טק הר-חוצבים!

אם תתבוננו היטב באלפי העובדים הנכנסים לעבוד בפארק ההיי-טק הר-חוצבים לא בטוח שתצליחו להבחין בהם, אך עשרות, אם לא מאות מעובדים אלה הם עדיין סטודנטים החובשים את ספסל הלימודים. סטודנטים להנדסה, למדעי המחשב, למקצועות הביו-טק והאלקטרוניקה נחטפים על ידי החברות למשרות חלקיות או חצאי משרות. הסטודנטים נהנים מעבודה ממשית במקצוע העתידי שלהם ואינם נאלצים לעבוד במלצרות או בעבודות סטודנטיאליות רגילות. הם צוברים ניסיון במקצוע הלימודים שלהם ופותחים לעצמם פתח לעבוד באותה חברה במשרה מלאה עם סיום לימודיהם. החברות נהנות מכוח אדם צעיר, שאפתן ומקורי, זול יותר מעובד רגיל (לפחות בשלב הלימודים) ומהיכולת לגדל את דור העתיד של החברה. הן גם יכולות כך להתנסות עם אותו עובד, רגע לפני שהן מתחייבות לחוזה עבודה מלא איתו. בחברות הגדולות כמו אינטל וטבע, שלהן מרכזים גדולים בפארק ההיי-טק הר-חוצבים, העסקת סטודנטים היא כבר מסורת שהוכיחה את עצמה.

קשרים הדוקים בין התעשייה לאקדמיה נדרשים כדי להתאים את הסטודנט הנכון למקום העבודה הנכון. ירידי תעסוקה באוניברסיטאות ובמכללות מושכים את חברות פארק ההיי-טק הר-חוצבים לחיפוש כוח אדם מתאים.

יוזמות חדשות נולדות כדי לאפשר את ההזנה ההדדית הזו: רק לדוגמא, עמותת “רוח חדשה” והרשות לפיתוח ירושלים יצרו והגו נוהל לעידוד חברות ירושלמיות להעסיק סטודנטים בשנתם האחרונה לתואר. לפי הנוהל, חברת ביו- מד/ היי-טק שתבחר להעסיק סטודנט ירושלמי בשנה האחרונה לתואר הראשון/שני , תהיה זכאית להשתתפות בעלות השכר החודשי שלו על סך 50% עד 2,000 ש”ח. כסף זה יגיע מהרשות לפיתוח ירושלים והוא מהווה תמריץ לחברות עבור העסקת הכשרת הסטודנטים. היקף המשרה של הסטודנט לא יעבור את 25 השעות השבועיות. באם החברה תחליט להעסיק את הסטודנט בתום 6-9 חודשים למינימום של 80% משרה, תהיה החברה זכאית למענק נוסף בסך 10,000 ש”ח.

יצאנו ובדקנו עם המוסדות שעוסקים בהשכלה גבוהה טכנולוגית, שירושלים משופעת בהם, עם החברות עצמן ועם עמותת “רוח חדשה” את האפשרויות: היכן כדאי ללמוד? איך משתלבים בתעשייה ומה כדאי לסטודנטים לדעת לפני?

 

ממליצים על סטודנטים שאיתם יש להם היכרות מעמיקה: עמותת “רוח חדשה”

עמותת “רוח חדשה” – שהוקמה כדי למנוע את ההגירה השלילית הרבה מירושלים – פועלת ללא לאות במגוון פרויקטים כדי לסייע לסטודנטים להשתלב בתעשיית ההיי-טק בירושלים ובתעסוקה בעיר בכלל. המסר של העמותה הוא “לצבור ניסיון בתחום הלימוד תוך כדי הלימודים לתואר” בין אם זה דרך פרויקטים שונים ובין אם זה על ידי הגשת מועמדות למשרות סטודנט, אותן מנסה העמותה למצוא בעבור הסטודנטים. זאת מתוך ראיה שצבירת הניסיון תעזור לסטודנטים להתקבל למשרה בתחום לימודיהם  שלרוב דורשת ניסיון, בקלות רבה יותר.

אחד הפרויקטים המרכזיים הוא  פרויקט התעסוקה: “רוח חדשה” פועלת לעזור לסטודנטים ואקדמאים ירושלמים למצוא עבודה וכן מסייעת למעסיקים הירושלמים בגיוס עובדים ומתמחים איכותיים. חברות רבות עובדות בשיתוף פעולה עם העמותה ומגייסות דרכה, מתוך מאגר גדל ומתפתח, הכולל מועמדים אשר לקחו חלק בפרויקטים השונים של העמותה. אלה סטודנטים שלעמותה יש היכרות עמוקה איתם. בשונה מחברות ההשמה, השירות של העמותה ניתן בחינם ומופץ לקהל יעד רחב ואיכותי .

הפרויקט פועל באופן שוטף כבר חצי שנה ועד כה אוישו כ-30 משרות לסטודנטים ואקדמאים בחברות ירושלמיות. (כולל משרות דרך נוהל העסקת סטודנט).

בנוסף, עמותת “רוח חדשה” והרשות לפיתוח ירושלים יצרו והגו נוהל לעידוד חברות ירושלמיות להעסיק סטודנטים בשנתם האחרונה לתואר, להכשירם לתת להם את האופציה לצבור ניסיון בתחום לימודיהם.

לפי הנוהל, חברת ביו- מד/ היי-טק שתבחר להעסיק סטודנט ירושלמי בשנה האחרונה לתואר הראשון/שני , תהיה זכאית להשתתפות בעלות השכר החודשי שלו על סך 50% עד 2,000 ש”ח.

כסף זה יגיע מהרשות לפיתוח ירושלים והוא מהווה תמריץ לחברות עבור העסקת הכשרת הסטודנטים.

היקף המשרה של הסטודנט לא יעבור את 25 השעות השבועיות. באם החברה תחליט להעסיק את הסטודנט בתום 6-9 חודשים למינימום של 80% משרה, תהיה החברה זכאית למענק נוסף בסך 10,000 ש”ח.

פרויקט נוסף של העמותה הוא פרויקט הכשרה לתעשיית ההיי-טק, פרויקט חדשני בתחום של הכשרה והשמה של אקדמאים בחברות היי-טק.  בבסיס הפרויקט עומד קורס הכשרתי שבו מעורבות חברות ההיי-טק אשר יעניק כישורים לכניסה של אקדמאים למשרות בהיי-טק. הפרויקט כבר פועל בהצלחה בתל אביב וכעת העמותה עובדת מול חברות ירושלמיות וגופים נוספים בעיר כדי להתאים את הפרויקט לצורכי התעשייה הירושלמית. העמותה מעוניינת להיפגש עם כמה שיותר חברות היי-טק שפועלות בעיר ובפארק ההיי-טק הר-חוצבים ולשמוע על צרכיהן בתחום משאבי האנוש.

פרויקט אחר, שנקרא פרויקט המתמחים, כולל מגוון רחב של מסלולי התמחות בתחומי ההיי-טק, ביומד, עיצוב, משאבי אנוש, ממשל ומדיניות ועוד.

הפרויקט הוקם מתוך מטרה לחשוף את עולם התעסוקה בירושלים לקהל הסטודנטים והבוגרים הלומד וחי בעיר. חשיפה זו מאפשרת רכישת ניסיון תעסוקתי אצל מעסיקים מובילים בעיר מחד, ומסייעת לסטודנטים להיחשף ולהשתלב במרקם העירוני הייחודי של העיר מאידך. הפרויקט פועל מזה חמש שנים ועד כה לקחו בו חלק מעל 400 מתמחים. במסלולי הקיץ שהחלו ביולי האחרון מתמתחים כ-80 סטודנטים ובוגרי מוסדות האקדמיה.

פרטים נוספים על פעילות העמותה ניתן למצוא באתר: www.new-spirit.org.il

pdf

דילוג לתוכן