מבנה הפארק וייחודו

פארק ההיי-טק הר-חוצבים נחשב לאחד ממוקדי ההיי-טק הגדולים והמובילים במדינה, והוא מרכז את מיטב תעשיית ההיי-טק הישראלית.

בפארק פועלות חברות מהגדולות והמובילות בשוק הבינלאומי והישראלי כגון: אינטל, Mobileye, אורקם, אופיר אופטרוניקס סולושנס, אלביט מערכות רוקר, מעבדות רפא, אלפא תאו ועוד רבות אחרות. מעבר לחברות הגדולות משמש הפארק גם כבית לחברות היי-טק בינוניות, קטנות וסטארט-אפים.

הפארק משתרע על שטח של כ- 500 דונם. פוטנציאל הבינוי הוא בהיקף של 650,000 מ”ר, מתוכם בנויים כיום כ- 330,000 מ”ר מתוך כ- 610,000 מ”ר מאושרים. מגמת פיתוח אדירה שינתה את פני האזור בעשור האחרון, ומספר המועסקים במקום בשנת 2013 הוא כ-9,500 עובדים. בקרוב צפויה עלייה נוספת במספר העובדים.

לפארק ההיי-טק הר-חוצבים מספר יתרונות מובילים: תוכנית מרום שיזמה ממשלת ישראל מעניקה לעיר ירושלים מעמד-על לצורך חיזוק הבירה כעיר תיירותית וכעיר מובילה בתחומי הביוטכנולוגיה וההיי-טק. לכן העיר זוכה למענקים חשובים לפיתוח תעשיית ההיי-טק והביוטכנולוגיה בשטחה. בנוסף, ייחודו של הפארק הוא בקרבתו למוסדות אקדמיה מובילים בתחומי הטכנולוגיה וההנדסה, קרבה שלא קיימת באזורי הפריפריה. בירושלים פועלים מוסדות אקדמיים רבים בתחומי ההיי-טק, ההנדסה והטכנולוגיה המספקים כוח אדם איכותי וזמין לחברות ההיי-טק הפועלות באזור. בנוסף, מיקומו של הפארק ועורקי תחבורה נוחים מביאים לזמני נסיעה קצרים לעובדים בו, הן לאלה המגיעים מירושלים והן לאלה המגיעים ממרכז הארץ.

בתחילת שנות התשעים, עם קביעת העיקרון להעדפת ירושלים כאזור לפיתוח תעשיות עתירות ידע וטכנולוגיה, נוצר הצורך להרחיב את פארק ההיי-טק הר-חוצבים. לשם כך יזמה הרשות לפיתוח ירושלים שלושה שלבים נוספים: ב’, ג’ ו-ד’, ומאז היא משמשת כגוף המתכנן והמפתח את פארק ההיי-טק. בנוסף, מהווה הרשות גורם הממליץ והמסייע ליזמים בכל תהליך הקצאת הקרקע.

בשלבים ב’, ג’ ו- ד’ מרבית המבנים כבר הוקמו ואוכלסו.

התחזית היא כי עם סיום כלל הבנייה בשלבים ג’ ו-ד’, יועסקו בפארק יותר מ- 15,000 עובדים במאות חברות היי-טק. בנוסף, מתוכננת הקמתו של גן חוצבים, אשר ייתן מענה לצרכי העובדים והחברות שבפארק. פרויקט זה כולל מסוף תחבורה ציבורית תת-קרקעי, חניון גדול, שירותי מסחר, כיבוי אש ושטחים להשכרה לחברות היי-טק.

דילוג לתוכן